Handel met India: helemaal goud!
Handel met India: helemaal goud!
Ken je dat gevoel dat je naar de snackbar gaat om patat en snacks te halen, waarna je er bij thuiskomst achter komt dat er nogal wat ontbreekt? Jouw favoriete pindasaus is ingeruild voor curry en in plaats van de alom begeerde frikadel staat er plotseling een zompige kaassoufflé op het menu. Dit zijn dingen die we in Nederland af en toe meemaken. Frustrerend, maar kan gebeuren toch?
Ga je echter handel met India aan, dan kun je de klok erop gelijkzetten dat er iets mis gaat met jouw bestelling. Wij doen al jaren business met India en hebben meer dan genoeg verhalen te vertellen over afspraken en orders die volledig de soep in zijn gelopen. In een eerder artikel vertelde we je al over de grootste bloopers met onze kleermakers in India. In dit artikel doen we er nog een schepje bovenop en laten we onder andere zien dat we in november nog altijd op onze zomerkleding wachten.
Een verschil in mentaliteit
Dat de Nederlandse en Indiase mentaliteit van elkaar verschillen, ziet een blinde vink nog. Waar wij kaaskoppen met grote regelmaat alles tot in de puntjes voorbereiden en alles het liefste op papier zetten, denkt de gemiddelde Indiër hier anders over. Om die reden nemen wij ons voor om zeer duidelijk te zijn als het gaat om bestellingen bij lokale partners. En zelfs dan merken dat er nog meer dan genoeg misgaat. Nu zijn wij zelf redelijk flexibel, maar toch begint het bij ons ook wel eens te borrelen door de irritatie. En natuurlijk hebben we daar een aantal leuke voorbeelden van.
Een vuilnisbak vol met jumpsuits
Zo waren wij een aantal jaar geleden in het altijd bruisende Jodhpur een plek in het noordwesten van India. We kwamen destijds op het briljante idee om een flink aantal jumpsuits te laten maken. Dit was tijdens het begin van Hindi & Bindi, waardoor we onze webshop graag wilden vullen. Zo gezegd, zo gedaan. De jumpsuits kwamen weliswaar op tijd binnen, wel zagen we direct dat er iets niet klopte. De ritsen zaten namelijk veel te hoog, waardoor je met geen mogelijkheid de jumpsuits aan kon trekken. Het resultaat? Een vuilnisbak vol met jumpsuits.
Geel is geel en rood is rood
Een ander voorbeeld van een klein misverstand met onze lokale partners heeft met kleur te maken. Nu wisten wij op voorhand een hoop over Indiase mannen en vrouwen. Ze beschikken over een bizarre mate van creativiteit, kunnen koken als de beste en het woord aura staat niet hun woordenboek. Wat we echter niet wisten, was dat onze zakenpartners zo nu en dan een andere interpretatie van kleur hebben. We wilden namelijk een broek in een bepaalde kleur bestellen. We hebben dit 10 x herhaald en toch kregen we thuis een levering met broeken met compleet de verkeerde kleur. Hun reactie: “dat maakt toch niet uit, het is nog altijd een broek”. Fijn zakendoen, dus!
Zomerkleding in december
De laatste anekdote gaat over een groot aantal ’s zomerse kleding die we maar al te graag aan jou willen laten zien. Echter loop jij door het koude weer inmiddels dagelijks met kippenvel over straat, waardoor de drang naar zomerkleding wellicht wat is weggeëbd. We hebben namelijk tijdens onze laatste reis naar India zomerkleding besteld, waarna we hebben afgesproken dat ze dit binnen twee maanden zouden leveren. Het is inmiddels bijna december en nog altijd hebben we niets binnen. Ondanks dat je zowat moet lachen om de knulligheid kost dit ons veel geld, terwijl je soms het gevoel krijgt dat we dit jaar voor Jan Lul naar India zijn gereisd.
Trekken aan een dode kameel
Al met al kunnen we concluderen dat samenwerkingen met Indiase ‘bedrijven’ altijd garant staan voor verrassingen. Verrassingen die soms leuk uitpakken, maar met grote regelmaat de nodige flexibiliteit vereisen. Dit betekent natuurlijk niet dat we hiermee gaan stoppen. Wel gaan we proberen afspraken nog duidelijker te maken tijdens de handel met India, zodat dit soort problemen in de toekomst worden voorkomen. Al weten wij ook wel dat dit als trekken aan een dood paard (of kameel) voelt!