De grootste bloopers van onze kleermakers in India

De grootste bloopers van onze kleermakers in India

Dat wij in Nederland aardig ontwikkeld zijn is geen geheim. We bestellen onze producten via één klik op de knop en alles wordt netjes met een bijsluiter afgeleverd. Pakketjes worden soms dezelfde dag nog bezorgd. Dat India daarentegen iets achterloopt zal je niet verrassen. De afgelopen jaren hebben wij veel zaken met mensen in India gedaan. En dat de mensen in India iets anders denken is zeker gebleken.

India en het maken kleding

Wanneer je tijdens een vakantie in een ver land een Nederlander ziet, herken je ze vaak meteen. De grote badslippers, snelle zonnebril en een broek tot net over de knieën verraadt de afkomst al snel. Om over het accent maar te zwijgen. Toch valt de kledingstijl van de gemiddelde Nederland in het niet bij die van de bevolking van India. Er komen de meest bijzondere verschijningen voorbij met alle kleuren van de regenboog. Wij zijn zelf helemaal gek van de kleuren en stofjes.  Niet voor niets verkopen wij meer en meer kleurrijke kleding. Maar dat er af en toe wat misgaat valt niet te ontkennen. Hieronder volgen een aantal verhalen van kleine tot grote misverstanden met onze Indiase kleermakers en leveranciers.

Knopen die niet in de gaten passen

In de zomer van 2015 zochten wij contact met onze kleermakers in India. We hadden namelijk grote behoefte aan nieuwe broeken. We spraken de man en bestelden meteen maar lekker veel, zodat we even vooruit konden. Bij binnenkomst van de order bleek het e.e.a. mis te zijn. De broeken die wij bestelden bevatten namelijk meerdere knopen. Maar ja, het zou wel zo fijn zijn als de gaten van die knopen groot genoeg zouden zijn. Helaas maar waar. De knopen pasten niet door de gaten. Misschien dat de kleermaker iets te veel arak (drank) op had.

Waarom maakt het verschil in kleur uit?

Een volgende opdracht die wij hadden voor onze kleermakers in India was het uitzoeken van stoffen met aardetinten. Wij hadden behoefte aan die kleur en gaven deze bestelling door. Want wij merken dat de Nederlander wel wat kleur wil, maar niet te gek. Dus aardetinten zijn altijd goed. Toen de bestelling vervolgens binnenkwam viel ons één ding direct op. Er was iets niet helemaal goed gegaan qua kleuren. Er zaten namelijk allerlei paarse en rode broeken bij. Wij vroegen ons af waarom dit zo was en zochten contact met de kleermakers. Zij begrepen echter niet waarom dit een probleem was. Het was immers toch gewoon dezelfde broek? Het lijkt soms of kleuren voor Indiërs niet bestaan. Zaten we daar met allerlei broeken waar we niks aan hadden.

Een jumpsuit waar je niet in past

Ook hebben we onze kleermakers in India een aantal jumpsuits laten maken. Normaal gesproken zit er in de jumpsuit een rits met knopen. Die rits loopt meestal tot aan je stuitje of iets lager. Helaas maar waar, de ritsen van de bestelde jumpsuits zaten volledig op de verkeerde plek. Er was dus met geen mogelijk in die jumpsuits te komen. Gevolg: een volle prullenbak.

Hé, dat hebben we niet besteld!

Het komt nog wel eens voor dat we een flinke bestelling doorgeven aan de kleermaker in India. We willen altijd een voorraad hebben, dus bestellen we vaak meerdere producten van een soort. Dit lijkt in eerste instantie helemaal goed te gaan, totdat we in de verpakking kijken. De hoeveelheid producten klopt vaak wel. Het is meer het soort product waar het om gaat. Wanneer zij minder producten van een soort hebben, compenseren ze het gewoon met andere producten. Zo kom je te zitten met producten waar je helemaal niets aan hebt. Het lijkt de Indiërs niet erg te boeien overigens. Het gebeurt namelijk regelmatig.

Verpakkingen voor spelfouten

Buiten dat het wel eens misgaat krijgen we de bestellingen natuurlijk vaker perfect binnen. Althans, de producten die we hebben besteld. Op deze producten van onze wierrookmaker staat namelijk ook een verpakking met wat informatie. En dat niet iedereen in India naar school is geweest, is ons inmiddels ook duidelijk geworden. De verpakkingen staan vaak vol met spelfouten. Opium wordt opiam, honeyrose wordt hoeneyrose en van herbal wordt harbal gemaakt.

Nieuwe naveltruitjes…

Ooit zijn wij met onze kleermakers Ganesh en Tara naar Delhi gegaan. We kochten een aantal tickets voor hen, zodat ze in de grote stad mooie stoffen voor t-shirts konden halen.  (Voor Ganesh was het zelfs de eerste keer vliegen.) Zij hebben immers meer verstand van de stoffen. Dit is uiteindelijk allemaal gelukt, waarna de kleermakers met deze stoffen de shirts hebben gemaakt. Echter was er een probleempje. Na het wassen bleek dat de shirts, op de zwarte shirts na, allemaal waren veranderd in naveltruitjes. Achteraf bleek dat de verkopers alleen de zwarte stof van goede kwaliteit hebben opgestuurd. De rest was simpelweg troep. Sta je dan met je naveltruitjes.

Een lekker strak broekje

Over de kleine kleren gesproken. We hebben ooit kinderbroeken laten maken voor kinderen in de leeftijdscategorie 3 tot 8 jaar. We wilden natuurlijk dat kinderen tijdens die periode steeds onze kleren konden blijven dragen. Zo wilden we dat de broeken steeds in grotere maten beschikbaar kwamen. Dit is echter een lastige voor de Indiërs. Ze maakten de pijpen wel langer. Echter vergaten ze dat kinderen ook in de breedte groeien. De omvang van de benen lieten ze voor een 8-jarige namelijk hetzelfde als voor een 3-jarige. Hierdoor zaten de broeken wel erg strak. Hoe je hierbij komt als kledingmaker is nog steeds een raadsel.

Onze liefde voor India

Zoals je hebt kunnen lezen is het altijd weer een verrassing wat je binnenkrijgt. Laat duidelijk zijn, over het algemeen gaat het goed met onze kleermakers in India. Alleen word je soms gewoon even verrast. Het levert weer leuke momenten op, waar we het nog steeds wel eens over hebben. Het hoort er nu eenmaal bij, wanneer je samenwerkt met een land als India. Alles is mogelijk! En dat bevestigt onze liefde voor India meer en meer.